گریدهای مواد شیمیایی چیست؟

گریدهای مواد شیمیایی یکی از مهمترین مواردی است که هر فعال آزمایشگاهی و شیمیدان باید اطلاعات کاملی در مورد آن داشته باشد. تقریباً هر آزمایشگاهی به شکلی از مواد شیمیایی استفاده می کند. دانستن اینکه از کجا آنها را بخرید، چه گریدی را بخرید و غیره می تواند گیج کننده باشد. در این قسمت می خواهیم گریدهای مواد شیمیایی و انواع آنها را بررسی کنیم. در ادامه با شرکت ایمن گستر شیمی همراه باشید.

گریدهای مواد شیمیایی

گریدهای مواد شیمیایی چیست؟

امروزه اکثر مواد شیمیایی مورد استفاده در آزمایشگاه ها دارای گرید‌هایی برچسب گذاری هستند که می تواند نشان دهنده خلوص ماده باشد. استانداردهای مختلفی برای درجه بندی استفاده می شود، اما سه استانداردی که بیشتر با آنها روبرو می شوید عبارتند از: ACS، گرید معرف و گرید آزمایشگاهی.
در واقع، گرید ها عواملی هستند که می توانند کیفیت مواد شیمیایی شما را تعیین کنند. در این خصوص لازم به ذکر است که روی بسته بندی محصول می توانید گرید را در کنار نام ماده و اطلاعات ثبت شده روی آن مشاهده کنید. ممکن است برای آزمایش و تأیید مواد مختلف به درجه خلوص و گرید بالاتر در آزمایشگاه ها نیاز داشته باشید.سازندگان از اصطلاحات مختلفی برای گرید ماده شیمیایی استفاده می کنند، اما به عنوان یک قاعده کلی، گرید ACS و معرف معمولاً خالص ترین هستند و گرید آزمایشگاهی خالص تر است. از آنجایی که گرید مواد شیمیایی ACS توسط یک استاندارد تحلیلی خاص (ISO 9001=2008) پشتیبانی می شوند، قیمت آنها بیشتر از درجه های پایین تر است. گرید مواد شیمیایی آزمایشگاهی اغلب در آنالیزهای با حساسیت کم و در آزمایشگاه‌های آموزشی در سطوح کیفی متوسط استفاده می‌شوند.
گریدهای مواد شیمیایی چیست

انواع گریدهای مواد شیمیایی

برای طبقه بندی کامل شیمیایی، گرید مواد شیمیایی به سطوح مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه به آنها پرداخته می شود.

گرید ACS

نام های جایگزین: انجمن شیمی آمریکا
سطح خلوص: خلوص بسیار بالا، ACS به این معنی است که استانداردهای تعیین شده توسط انجمن شیمی آمریکا را برآورده می کند.
کاربردها: از گردی های مواد شیمیایی ACS می توان برای انواع کاربردها و موارد آزمایشگاهی و تحلیلی استفاده کرد.

گرید معرف یا Reagent (R/G)

نام‌های جایگزین: معرف تحلیلی (AR)، معرف تضمینی (GR)، UNIVAR، AnalaR، معرف برتر (PR)
سطح خلوص: خلوص بسیار بالا، مطابق یا فراتر از استانداردهای تعیین شده توسط انجمن شیمی آمریکا (ACS).سری مشخص استانداردهای تجزیه و تحلیل تست که روی برچسب چاپ شده است.
کاربردها: قابل استفاده در تمام زمینه های علمی که کیفیت آن حیاتی است، تجزیه و تحلیل کمی در محیط های QA، آزمایشگاه های تحقیقاتی تولید کننده استانداردهای اولیه (بافر، محلول های حجیم)

گرید آزمایشگاهی یا Laboratory (L/G)

نام های جایگزین: معرف آزمایشگاهی (LR)، UNILAB، شیمیایی خالص (CP)
سطح خلوص: خلوص نسبتاً بالا، سطوح ناخالصی دقیق مشخص نیست. اغلب استانداردهای BP، USP یا FG را برآورده می کند. همچنین باید بررسی شود که آیا برای استفاده در کاربرد های مورد نظر مناسب است یا خیر.
کاربرد ها: عالی برای آزمایشگاه های تعلیمی و آموزشی، برای مصارف غذایی، دارویی یا درمانی به اندازه کافی خالص نیست. اغلب برای کارهای آزمایشگاهی عمومی که در آن معرف های تحلیلی مورد نیاز نیست استفاده می شود.
گرید آزمایشگاهی

گرید فنی یا Technical

نام های جایگزین: گرید فنی (TG)، گرید تجاری
سطح خلوص: این مورد حاوی گرید مواد شیمیایی است که حاوی ناخالصی است.

گرید USP

الزامات فارماکوپیای صنعت داروسازی ایالات متحده (USP) باعث شده است که برخی از گرید این الزامات را برآورده یا فراتر از آن در نظر بگیرند. این گرید برای مواد غذایی، دارویی و ... نیز قابل استفاده است برای اکثر اهداف آزمایشگاهی، اما استفاده از این گرید USP همیشه باید قبل از شروع بررسی شود تا اطمینان حاصل شود که درجه خلوص برای کاربرد مورد نظر ما مناسب است.

گرید NF

نوع دیگری از گرید مواد شیمیایی گرید NF است که الزامات فرمول ملی آمریکا (NF) را برآورده می کند یا از آن فراتر می رود. USP و NF گرید با هم دارای یک کتاب استانداردهای دارویی عمومی برای مواد شیمیایی و بیولوژیکی، اشکال دارویی، آماده سازی پیچیده، مواد کمکی، دستگاه های پزشکی و مکمل های غذایی هستند.

گرید Purified

گرید Purified، همچنین به عنوان گرید خالص یا کاربردی شناخته می شود، هیچ استاندارد رسمی را برآورده نمی کند. به اندازه کافی خالص نیست که برای غذا، دارو یا هر نوع استفاده دارویی ارائه شود.

سایر گرید ها

پس از معرفی گرید مواد شیمیایی می توان به برخی از این گرید ها اشاره کرد که برای کاربردهای خاص هستند. اطلاعات بیشتر در بخش تولیدکنندگان و توزیع کنندگان کلیدی موجود است.
  • گرید های HPLC – اغلب در درجه خلوص متفاوت موجود است
  • معرف های Ultra Pure
  • استانداردهای AAS/ICP
  • معرف های فوق العاده خالص
  • زیست شناسی مولکولی گرید
  • استانداردهای مرجع برای تست USP، EP و BP
  • گرید غذای دارویی (BP، EP، FG)

گرید مواد شیمیایی آزمایشگاهی

توضیحاتی در مورد گرید شیمیایی

، Reagent و USP-NF معمولاً معادل و قابل تعویض هستند، اما سازگاری همیشه باید قبل از استفاده بررسی شود. این را می توان با بررسی الزامات قانونی قابل اجرا انجام داد.
گرید آزمایشگاهی، تصفیه شده و فنی کاربردهای خاص خود را دارد. به عنوان مثال، گرید مواد شیمیایی آزمایشگاهی به دلیل هزینه کم و خلوص شیمیایی خوب، به طور گسترده در کاربردهای آموزشی مانند آزمایشگاه های آموزشی در سطح دبیرستان و دانشگاه استفاده می شود.با این حال، گرید مواد شیمیایی آزمایشگاهی برای استفاده در آزمایشگاه کنترل کیفیت تولید کنندگان دارو یا تجهیزات پزشکی مناسب نیستند. در این تنظیمات باید از مواد دارای ACS، USP یا گرید معرف شیمیایی استفاده شود. زیرا آنها ناخالصی های کمتری دارند که در نهایت می تواند بر بیمارانی که از داروهای ساخته شده با این مواد شیمیایی استفاده می کنند تأثیر بگذارد.

اهمیت گرید مواد شیمیایی چیست؟

در کنار دانستن انواع مختلف و نابرابر گرید مواد شیمیایی و خلوص مواد مختلف، بسیار مهم است که بدانیم چگونه این موارد می توانند بر محصولات تأثیر بگذارند. استفاده از گرید با خلوص کمتر از حد لازم برای ایجاد محصول مورد نظر می تواند یک اشتباه پرهزینه باشد. به طور مشابه، استفاده از درجه خلوص بالاتر در مواقعی که لازم نیست می تواند منجر به هزینه های غیر ضروری شود. برای جلوگیری از این اتفاق، بررسی‌های نظارتی را اضافه کنید و درک کامل اجزای مورد نیاز فرآیندتان را بسیار مهم بدانید.

اهمیت گرید مواد شیمیایی

تفاوت بین گرید مواد شیمیایی آزمایشگاهی و گرید معرف

تفاوت بین گرید مواد شیمیایی آزمایشگاهی و گرید معرف در این است که گرید مواد شیمیایی آزمایشگاهی معمولا دارای حداقل استاندارد خلوص هستند و معمولاً برای آزمایش‌ها و اقداماتی که به نتایج کیفی نیاز ندارند پذیرفته می‌شوند، اما گرید مواد شیمیایی معرف‌های انتخابی بوده و برای آزمایشات آزمایشگاهی عمومی مناسب هستند.

گرید USP به چه معناست؟

گرید USP مخفف گرید United States Pharmacopoeia Organization است. USP یک کنوانسیون علمی غیرانتفاعی است که استانداردهای آن در بیش از 140 کشور پذیرفته شده است.استانداردهای USP عمدتاً بر مواد غذایی، داروها و مواد شیمیایی دارویی گرید تمرکز دارند.در ایالات متحده، USP هیچ اختیاری برای اجرای استانداردهای خود ندارد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) و سایر سازمان های دولتی مرتبط مسئول اجرای این قوانین و مقررات هستند.
مواد شیمیایی با گرید های مختلف ویژگی ها و کیفیت خاص خود را دارند.از گرید مواد شیمیایی بالاتر نیز می توان برای کاربردهای با حساسیت کمتر استفاده کرد.مفهوم کیفیت در دنیای مواد شیمیایی و آزمایشگاهی به خلوص یک ماده و همچنین ناخالصی های آن اشاره دارد و مشخص می کند که برای چه هدفی می توان از آن ماده استفاده کرد.
گرید USP
اطلاعات تماس

آدرس: تهران ، اتوبان چمران جنوب - نرسیده به میدان توحید- باقرخان غربی -پلاک ۱۰۱ - واحد ۳

تلفن های تماس : 02166412612  و  02166412608

 

مشاوره قبل از خرید

شما میتوانید با تماس با کارشناسان ایمن گستر شیمی از مشاوره رایگان استفاده کرده و ما به صورت کامل پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستیم ، همچنین اگر کالای خاصی مد نظر شما باشد در تهیه آن شما را راهنمایی کنیم .

درخواست مشاوره
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به ایمن گستر شیمی می باشد .